Vanaf 1 januari 2025 start de Belastingdienst weer met actieve controles en, waar nodig, handhaving op schijnzelfstandigheid. In de praktijk betekent dit dat ondernemers een jaar de tijd hebben om hun samenwerkingsverbanden met zzp’ers tegen het licht te houden en maatregelen te treffen. De vraag of het nog mogelijk is om veilig met zzp’ers te werken, leeft steeds sterker bij ondernemers. Hoe weet je zeker dat jouw samenwerking met zzp’ers juridisch waterdicht is?

Legal Scan ZZP: laat je samenwerking toetsen

Wij bieden ondernemers met de Legal Scan ZZP de mogelijkheid om inzicht te krijgen in mogelijke risico’s rondom schijnzelfstandigheid. Tijdens deze scan onderwerpen onze arbeidsrechtjuristen de bestaande opdrachtovereenkomsten en relevante gegevens aan een stresstest. Hierbij kijken we of de overeenkomsten juridisch compliant zijn, de afspraken helder zijn vastgelegd en of er juridische risico’s zijn, mede gelet op de feitelijke werksituatie. Ook onderzoeken we of de juridische en onderhandelingspositie stevig genoeg is in het geval van mogelijke conflicten of controles. Op basis van onze bevindingen ontvang je een rapportage met aanbevelingen om eventuele risico’s te verminderen.

Hoe bereid je je voor op de handhaving?

Om als bedrijf voorbereid te zijn op de controles van de Belastingdienst, zijn er een aantal praktische stappen die je kunt nemen:

  1. Zorg voor juridisch correcte opdrachtovereenkomsten
  2. Breng je administratie en werkprocessen op orde
  3. Maak inhuur van zzp’ers inzichtelijk
  4. Pas indien nodig je inhuurbeleid aan

Uiteraard hebben we nog meer tips en aandachtspunten om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Wil je inzicht in jouw situatie? Neem dan contact op met onze arbeidsrechtjuristen. Zo helpen wij jou om met een gerust hart met zzp’ers te kunnen blijven samenwerken, ook in 2025 en daarna.

Transparante kosten

Per aanvraag wordt een offerte opgesteld met de werkzaamheden, het aantal werkuren en de prijzen. Zo kom je nooit voor onverwachte verrassingen te staan!

Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Shabnam Sadeghi Rad
Mail mij
Bob Rolink
Mail mij
“Jij bepaalt de prijs, ik stel de voorwaarden”

Bij de verkoop van een bedrijf speelt de prijs vaak een centrale rol in de onderhandelingen. Hoe maak je een weloverwogen keuze? In dit artikel zullen we vier belangrijke aspecten van de verkoopvoorwaarden belichten die van invloed kunnen zijn op je beslissing.

lees meer
Streep door kortlopende verhuur woonruimten

Met het aannemen van het wetsvoorstel Vaste huurcontracten gaat, op een aantal uitzonderingen na, een streep door de mogelijkheid tot kortlopende verhuur van woonruimten. Contracten voor onbepaalde tijd worden weer de norm en bescherming van de huurder het uitgangspunt.

lees meer
2023 afgesloten? Tijd om weer vooruit te kijken!

Na de afsluiting van het jaar 2023 is het belangrijk om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat de toekomst kan gaan brengen. Wij willen je drie tips geven vanuit een aantal van onze disciplines.

lees meer
Nieuwe ROZ-huurovereenkomst voor horeca- en winkelruimten

Ruim 10 jaar na de inwerkingtreding van de vorige versie, heeft het ROZ (Raad voor Onroerende Zaken) een nieuw model voor de huurovereenkomst voor bedrijfsruimten in de zin van artikel 7:290 BW en verder gepubliceerd.

lees meer
UBO-register: opvragen UBO-gegevens niet meer mogelijk

Het kabinet ziet vanuit het oogpunt van het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering onvoldoende aanknopingspunten om de openbaarheid voor iedereen te handhaven.

lees meer
Verhuur van woonruimte voor korte duur

Je wilt je woning tijdelijk verhuren, maar “vrees” je de huurdersbescherming waarop je huurder vervolgens recht heeft? Maak dan gebruik van de optie tot korte verhuur die artikel 7:271 BW biedt.

lees meer
De hardship-clausule in commerciële contracten

De oorlog in Oekraïne, de als gevolg daarvan geldende handelsrestricties tegen Rusland, de sterk stijgende gasprijzen: we leven in bijzondere tijden. Consumenten maken thuis de balans op: voor sommigen wordt het steeds moeilijker om rond te komen.

lees meer
Handhaving UBO-register

Heb je nog geen opgave gedaan voor het UBO-register? Doe dit dan op korte termijn alsnog om eventuele sancties te voorkomen.

lees meer
Podcast Aandeelhoudersovereenkomsten

Het belang van een goede aandeelhoudersovereenkomst wordt nog wel eens onderschat. In deze podcast gaan Maarten Tissink, Jeffry Goedbloed en Julian Pieper in op het nut en de noodzaak van de aandeelhoudersovereenkomst.

lees meer
Trouwen als ondernemer – deel 2

In deze Hoek en Blog-serie volgen we het wel en wee van Jeroen, relatiebeheerder bij Hoek en Blok.

lees meer
Trouwen als ondernemer – deel 1

In deze Hoek en Blog-serie volgen we het wel en wee van Jeroen, relatiebeheerder bij Hoek en Blok.

lees meer
Betaling transitievergoeding in termijnen. Mag dat?

Over de hoogte van de te betalen transitievergoeding kan discussie ontstaan. Zeker als een bedrijf op een later moment is overgenomen. Wat zegt de kantonrechter in Amsterdam hierover?

lees meer
Vijf tips voor het gebruik van algemene voorwaarden

Weet je (nog) wat er in jouw algemene voorwaarden staat? En wanneer heb je voor het laatst gecontroleerd of er binnen je onderneming op de juiste wijze mee wordt omgegaan? Vijf tips voor het gebruik van algemene voorwaarden.

lees meer
Betere balans in de franchisewereld

Hij heeft even op zich laten wachten, maar het is zover. We hebben een nieuwe Franchisewet. Nadat eerder de Tweede Kamer al akkoord had gegeven, stemde ook de Eerste Kamer unaniem in met de Wet Franchise.

lees meer
Algemene voorwaarden en COVID-19

Twijfel je aan de volledigheid of juistheid van jouw algemene voorwaarden? Bespreek eens wat belangrijk is voor jouw bedrijfsvoering met een van de juristen van Hoek en Blok en laat de algemene voorwaarden vervolgens beoordelen.

lees meer
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws!