Iedere ondernemer weet dat het starten van een bedrijf niet eenvoudig is. Het overdragen van een eigen onderneming, na het jarenlang zorgvuldig opbouwen en realisatie van een mooie groei, is minstens zo’n grote uitdaging. Alleen het tijdstip van overdracht kan al tot hoofdbrekens leiden. Bestaat er zoiets als het juiste moment om te stoppen en zo ja; hoe bepaal je dat?

Met een zorgvuldig voorbereidde ‘exit-strategie’ regisseer je de overdracht van je eigen onderneming, wordt de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd én bereid je, jezelf voor op een nieuwe fase in je leven. In deze blog beschrijven we de belangrijkste overwegingen bij het ontwikkelen van een effectieve exit-strategie voor mkb-ondernemers en geven we een overzicht van de te nemen stappen.

Belangrijke overwegingen

Het is een misverstand dat een exit-strategie enkel van belang is voor ondernemers die de pensioenleeftijd zien naderen. Een gedegen plan komt óók, of juíst, van pas in situaties van fusie, overname, of het starten van een nieuwe onderneming. Vier redenen waarom een goede exit-strategie zo van belang is:

1. Continuïteit van het bedrijf

Een zorgvuldig voorbereidde strategie zorgt ervoor dat de onderneming soepel kan blijven opereren. Wie neemt de (voorstrekkers-)rol over die jij jarenlang binnen de onderneming vervulde, en wanneer?

2. Maximaliseer de waarde van uw bedrijf

Een goed geplande exit-strategie draagt bij aan het maximaliseren van de waarde van het bedrijf en draagt bij aan een hoge verkoopopbrengst.

3. Optimaliseer fiscale gevolgen

Een uitgekiende strategie helpt bij de optimalisatie van belastingeffecten en juist het verminderen van financiële risico’s.

4. Bescherming van de nalatenschap

Door de overdracht van de onderneming zorgvuldig te regisseren, bescherm je, je erfenis en worden de belangen van naaste familie en partners gewaarborgd.

Een strategie in acht stappen

Nu duidelijk is dat het überhaupt hébben van een goede exit-strategie van belang is, is het zaak om stapsgewijs in kaart te brengen hoe je een dergelijk plan ontwikkelt.

1. Doelen bepalen

Identificeer je persoonlijke en zakelijke doelen. Is het de wens om het bedrijf te verkopen of over te dragen aan familieleden? Worden er partners betrokken of is de wens om passief inkomen te genereren leidend? Overweeg om een financiële planning op te laten stellen, teneinde te kunnen toetsen of gemaakte plannen realistisch en haalbaar zijn.

2. Waarde van het bedrijf beoordelen

Laat een professionele waardering uitvoeren, teneinde te kunnen vaststellen hoeveel de onderneming waard is en te kunnen bepalen in hoeverre dit aansluit bij de geformuleerde doelen. Een waardering is onmisbaar bij het vastleggen van een realistische exit-strategie. Benieuwd hoe de waarde van een bedrijf bepaald wordt? Download onze whitepaper.

3. ‘Timing is alles’

Stel vast wat het juiste moment is om de exit-strategie uit te voeren. Eenvoudig is dat niet.
Het kan afhangen van economische omstandigheden, markttrends, de uitkomst van de waardering en uw persoonlijke situatie.

4. Betrokkenheid van professionals

Je bedrijf goed verkopen, kun je maar één keer doen. Win dan ook tijdig professioneel advies in. Informeer naar mogelijkheden en opties. Laat je doelen kritisch toetsen en laat vaststellen of ze reëel zijn.

5. Verkoop- of overdrachtsplan opstellen

Wanneer je hebt besloten om je bedrijf te verkopen, stel dan een gedetailleerd plan op om potentiële kopers te identificeren én te benaderen. Een gedegen voorbereiding en weloverwogen plan helpen bij een effectieve zoektocht naar een potentiële, geschikte koper.

6. Vendor due dilligence

Is de contractenhuishouding van de onderneming op orde? Zijn de afspraken met het personeel goed vastgelegd? Een potentiële koper kan in een due diligence (DD) op zaken stuiten die aanleiding geven om te heronderhandelen of om vergaande garanties te bedingen. Wees dit voor door een verkopers-DD uit te (laten) voeren. Op deze manier verkrijg je inzicht over de “zwakke plekken” binnen de organisatie.

7. Communicatie

Communiceer de exit-strategie met belanghebbenden, zoals werknemers, partners en familieleden, om verwarring te voorkomen. Voorkom onzekerheid en onduidelijkheid door vroegtijdige of premature plannen te communiceren. Bedenk goed wie je op welk moment informeert om onnodige onrust en onzekerheid bij het personeel te voorkomen.

8. Evalueer en pas aan

Een exit-strategie kan onderhevig zijn aan veranderingen in de loop der jaren. Specifieke gebeurtenissen of wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen tot nieuwe inzichten leiden. Evalueer regelmatig of het plan nog steeds in lijn is met de gestelde doelen en pas deze doelen indien nodig aan.

Een goed doordachte exit-strategie is een waardevol instrument voor de mkb-ondernemer. Het kan niet alleen een financiële toekomst veiligstellen, maar ook de continuïteit van het bedrijf en je nalatenschap beschermen. Neem de tijd om deze strategie te ontwikkelen en werk samen met professionals om ervoor te zorgen dat je de best mogelijke resultaten behaalt.

Heb je vragen of hulp nodig bij het ontwikkelen van een goede exit-strategie? Neem gerust contact op met onze specialisten.

Exit-strategie
Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Julian Pieper
Mail mij
Rens Gamers
Mail mij
Jurre van Dijk
Mail mij
Ontwikkelingen overnamemarkt

Het aantal transacties op de overnamemarkt zien we stevig groeien. Dit wordt bevestigd door de overnamebarometer die recent is gepubliceerd door Dealsuite, een platform voor overnameprofessionals waar we als Hoek en Blok bij zijn aangesloten.

lees meer
2023 afgesloten? Tijd om weer vooruit te kijken!

Na de afsluiting van het jaar 2023 is het belangrijk om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat de toekomst kan gaan brengen. Wij willen je drie tips geven vanuit een aantal van onze disciplines.

lees meer
Hoe om te gaan met onroerend goed bij een bedrijfsovername/-waardering

Bij het vaststellen van een bedrijfswaarde, bijvoorbeeld bij een overname, komt het regelmatig voor dat onroerend goed deel uitmaakt van de onderneming(structuur).

lees meer
Visie op de overnamemarkt 2023

Het afgelopen jaar stond in het teken van onzekerheid op meerdere vlakken, zo ook op economisch vlak. In de overnamemarkt betekende dit een afkoeling van de markt ten opzichte van het jaar 2021.

lees meer
Kantoorpanden verplicht energielabel C te dragen

Afgelopen november hebben we in de vastgoednieuwsbrief informatie verstrekt over het verplichte energielabel C voor kantoorgebouwen. Aangezien de deadline nadert herinneren we je hier graag nog eens aan.

lees meer
Een due diligence onderzoek, wat is dat nu precies?

Een due diligence onderzoek wordt ook wel een boekenonderzoek genoemd. Dit doet vermoeden dat er alleen naar de financiële gegevens van de onderneming wordt gekeken. Hoewel dit een belangrijk onderdeel is, wordt er in een due diligence onderzoek naar veel meer aspecten gekeken.

lees meer
Is de huidige rentestijging duurzaam of niet?

Aan de rente op de spaarrekeningen is het (nog) niet af te lezen, maar door de vrees voor inflatie is de renteontwikkeling omgeslagen.

lees meer
Financiering en de alternatieve mogelijkheden

Benieuwd wat voor jou de beste financieringsmogelijkheid is? De erkend financieringsregisseur© van Hoek en Blok helpt je bij het verkrijgen van een passende financiering.

lees meer
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws!