Met trots kondigen we de lancering aan van mijnbedrijfsoverdracht.nl – de nieuwe online bestemming voor onze Corporate Finance-dienstverlening! […]
Due diligence komt uit het Engels en betekent zoiets als ‘gepaste zorgvuldigheid’. Het is een boekenonderzoek, waarbij we, voordat jij een bedrijf overneemt, nog eens goed onderzoeken hoe dat over te nemen bedrijf in elkaar zit. We brengen kansen en risico’s op financieel, juridisch en commercieel gebied in kaart. We controleren bijvoorbeeld of er geen recente, grote wijzigingen in de kostenstructuur zijn en er geen belangrijke klanten op het punt staan te vertrekken. Populair gezegd weet je na onze due diligence of er geen lijken in de kast zitten.
Vanzelfsprekend zet in een overnametraject de verkoper zijn beste beentje voor. Er wordt ook enorm veel informatie uitgewisseld. Soms zie je daar de bomen het bos niet meer door of zorgt het bekende onderbuikgevoel voor twijfels. Ook maken we mee dat je als koper zó graag de deal wilt rondmaken, dat daardoor de blik op de werkelijkheid wat wordt vertroebeld. In al die gevallen biedt een due diligence door onze onafhankelijke accountants en fiscale en juridische specialisten soelaas. We duiken diep en vragen door, zodat jij uiteindelijk een reële en weloverwogen beslissing kunt nemen, gebaseerd op heldere informatie en feiten. Het versterkt je onderhandelingspositie en bied je kaders tegen welke prijs en andere voorwaarden je de transactie door wilt laten gaan.
Vendor due diligence
Omdat we in onze due diligence-trajecten regelmatig op ‘verrassingen’ stuiten die een overnametraject behoorlijk onder druk kunnen zetten, bieden we ook ‘vendor due diligences’ aan. Het is een pro-actief onderzoek voorafgaand aan een daadwerkelijk verkoopproces van een onderneming. Voor de verkoper brengen we potentiële issues en ‘show-stoppers’ in kaart. Niet alleen goed om te weten, maar ook iets om wellicht nog aan te pakken voordat de verkoop, fusie of overname in gang wordt gezet. Bovendien biedt het de mogelijkheid om verschillende kandidaat-kopers één consistent beeld van jouw bedrijf te bieden. Door onze vendor due diligence houd je de regie, bespaar je tijd en zorg je ervoor dat de biedingen beter vergelijkbaar zijn.