Medewerkers die thuiswerken, het reduceren van de CO2-uitstoot of omdat het gewoonweg een stuk efficiënter kan. Zomaar een aantal redenen waarom ondernemers hun huidige mobiliteitsbeleid graag willen aanpassen. Benieuwd welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van mobiliteit en welke bij jouw bedrijf passen? We zetten de belangrijkste trends graag voor je op een rijtje.

Trend 1 – zoektocht naar flexibiliteit

Het is voor jou geen verrassing dat het in deze arbeidsmarkt steeds lastiger is om medewerkers aan je bedrijf te binden of om nieuwe medewerkers te vinden. Vroeger bood je misschien een luxe leaseauto aan, maar dat is vaak niet wat de huidige medewerker zoekt. Medewerkers zijn nu juist op zoek naar flexibiliteit. Ze willen bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget waarbij ze zelf kunnen kiezen of ze met OV, (deel)auto, (deel)fiets of taxi reizen. Kortom, om die aantrekkelijke werkgever te zijn, is het slim om de mogelijkheden van een flexibel mobiliteitsbeleid te verkennen.

Trend 2 – vergoeding per dag wordt gemeengoed

Tijdens de coronapandemie moesten veel medewerkers gedwongen thuiswerken. Het is dan ook niet vreemd dat de vaste reiskostenvergoeding toen onder druk kwam te staan. En hoewel we zien dat bedrijven de regels weer handhaven, kiezen steeds meer ondernemers voor een vergoeding per dag op basis van werkelijk gemaakte ritten. Ook hier speelt duurzaamheid een grotere rol. Zo zien we bij een aantal van onze klanten dat milieuvriendelijke kilometers per fiets hoger worden vergoed dan de kilometers die de medewerker in de auto zit.

Trend 3 – van bezit naar gebruik

Verstedelijking is een wereldwijde trend. Ook in Nederland wonen en werken steeds meer mensen in de stad. Dat heeft ook effect op de mobiliteit. Parkeren staat onder druk en medewerkers zijn op zoek naar duurzame alternatieven om zich te verplaatsen. Denk bijvoorbeeld aan OV of de deelfiets, deelscooter en deelauto. Jonge medewerkers in de stad maak je dan ook niet meer blij met een leaseauto, zij willen liever een mobiliteitspas. Medewerkers die uit de stad vertrekken en kinderen krijgen, kunnen daarentegen een leaseauto juist wel weer waarderen. Als werkgever doe je er daarom goed aan om je medewerkers keuzemogelijkheden te bieden. Zo sluit het mobiliteitsbeleid aan op ieders wensen.

Trend 4 – keuzereizigers

Mensen hebben ontdekt dat het heel prettig is om deels thuis te werken en dat het niet nodig is om elke dag aan te sluiten in de file naar kantoor. Daarmee wordt de moderne medewerker een keuzereiziger, die per dag bepaalt welk werk waar kan gebeuren en met welk vervoersmiddel hij/zij het beste kan komen. Iets om rekening mee te houden bij het opstellen van nieuw mobiliteitsbeleid.

Trend 5 – duurzame CO2-reducatie

Steeds meer bedrijven maken zich (vrijwillig) hard voor het terugdringen van de CO2-uitstoot. De komende jaren komt er ook wet- en regelgeving die van jou als werkgever verwachten dat je stappen zet op het gebied van duurzaamheid. Zo is er sprake van een normerende regeling, die grotere werkgevers verplicht om mobiliteit gerelateerde CO2-uitstoot terug te dringen. Als je je mobiliteitsbeleid aanpakt, is het dus verstandig om ook direct te kijken hoe je medewerkers kan motiveren duurzaam te reizen.

Trend 6 – leaseauto op zijn retour

Je las het al in de andere trends: de leaseauto heeft niet meer de allure van vroeger. Voor jou als werkgever leidt het wagenpark tot hoge kosten en veel CO2-uitstoot. Daarbij komt dat medewerkers vaker thuiswerken en niet meer voor elke afspraak in de auto stappen. Een leaseauto is niet alleen weinig duurzaam, maar ook niet de meest logische keuze. Helemaal als je in je achterhoofd houdt dat staatsecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) voorstelt dat vanaf 2025 alle leaseauto’s volledig elektrisch moeten rijden. Als alternatief zien we dan ook het mobiliteitsbudget.

Trend 7 – welzijn hoog op de agenda

Sinds de coronapandemie hebben steeds meer bedrijven het welzijn van medewerkers hoog op de agenda staan. Het duurzaam fit en vitaal houden van de medewerker is belangrijk. Wil jij je medewerkers stimuleren om de fiets of e-bike te pakken? Een financiële beloning kan mensen verleiden om voor korte afstanden de auto te laten staan. Voor werkgevers heeft deze aanpak meerdere voordelen. Zo blijkt uit onderzoek dat fietsende medewerkers één tot twee dagen per jaar minder ziek zijn én fietsen is een goedkope manier van vervoer voor jou als werkgever.

Ben jij benieuwd hoe jij met mobiliteitsbeleid kan werken aan gezonde medewerkers, aantrekkelijk werkgeverschap en duurzame alternatieven? Wij denken graag met je mee!

Neem contact op met onze HR-adviseurs Peter Roskam (p.roskam@hoekenblok.nl) of  Marian Westerbeek (m.westerbeek@imcosa.nl) voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.

Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Marian Westerbeek
Mail mij
Peter Roskam
Mail mij
Ondernemerscollege Impact van het pensioenakkoord op jouw bedrijf – 7 maart 2024

Onze dochteronderneming QuatroHR geeft in duidelijke taal uitleg over de wijzigingen en laat je aan de hand van een stappenplan zien wat je kunt doen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving.

lees meer
QuatroHR van start

Onze HR-dienstverlening breiden wij verder uit met QuatroHR. QuatroHR is een nieuw label van Hoek en Blok dat al onze expertise op het gebied van human resources combineert en geïntegreerd aanbiedt.

lees meer
Kun je door de (HR-)bomen het bos nog zien?

Er zijn altijd wel wet- en of regelgevingen op het gebied van personele aangelegenheden die aan het veranderen zijn. Vaak met een lange aanloop, waardoor je via het nieuws wel meekrijgt wat de beoogde veranderingen zijn.

lees meer
Salarisverhoging: wat gebeurt er in de markt?

Het is voor niemand een verrassing dat we in bizarre tijden leven. De prijzen schieten door het dak, personeel is schaars en mondiale ontwikkelingen hebben een grote invloed op ons dagelijks leven.

lees meer
Onderscheid je op de arbeidsmarkt met groene arbeidsvoorwaarden

Wil jij maatschappelijk verantwoord ondernemen en je medewerkers iets extra’s bieden? Laat je inspireren door onderstaande praktijkvoorbeelden.

lees meer
Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Om de rechten van werknemers nog beter te beschermen, treedt op 1 augustus 2022 de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking.

lees meer
Doorbetaald ouderschapsverlof; bereid je voor op lange afwezigheid van je medewerker

Dat moeders na de geboorte van hun kind een tijd afwezig zijn, is inmiddels bekend. De afgelopen jaren is er ook nog een aantal wijzigingen geweest in de rechten op verlof van de partner.

lees meer
Ben je eigenrisicodrager voor de Ziektewet/WGA? Heroverweeg je keuze voor 31 maart!

Voor uitkeringen aan de medewerker heb je óf een verzekering afgesloten óf in sommige gevallen moet je de uitkering zelf betalen.

lees meer
Wat als werkgever te doen met grensoverschrijdend gedrag?

De media hebben het er iedere dag over, het ene incident na het andere incident wordt gemeld, maar wanneer spreken we nu eigenlijk over grensoverschrijdend gedrag?

lees meer
SLIM: tot € 25.000 aan subsidie voor personeel

Heb jij als ondernemer het voornemen om in 2022 te investeren in de ontwikkeling van jouw medewerkers? Dat komt goed uit! Vanaf 1 maart 2022 opent er namelijk weer een nieuwe SLIM-ronde.

lees meer
Inzicht voor HR met een benchmarkonderzoek

Inflatie, hybride werken, tekort op de arbeidsmarkt, agressief recruitment, minder betrokkenheid van onze medewerker, de achterdeur dichthouden… Bijna iedere organisatie herkent deze kreten hoogst waarschijnlijk of heeft er zelfs last van.

lees meer
Ouderschapsverlof deels betaald vanaf augustus 2022

Vanaf augustus 2022 komt er een nieuwe ouderschapsregeling die het ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald maakt.

lees meer
Zwaarwerkregeling in de bouw

Bouwplaatsmedewerkers die vallen onder de cao Bouw & Infra komen mogelijk in aanmerking voor de zwaarwerkregeling. Met deze regeling kunnen zij maximaal 3 jaar eerder stoppen met werken! Hoe deze regeling verder werkt, lees je hier.

lees meer
Thuiswerkplek: wat moet je als werkgever doen?

Zoals bekend heeft de werkgever een verantwoordelijkheid om te zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Vanwege COVID-19 werken veel werknemers momenteel thuis, maar ook bij een thuiswerkplek heeft de werkgever verantwoordelijkheden.

lees meer
Vervaltermijnen verlof en goed werkgeverschap

Het stimuleren van het opnemen van verlofdagen is belangrijk om een goede werk-privé balans te kunnen borgen en draagt bij aan goed werkgeverschap.

lees meer
Compensatie transitievergoeding beëindiging bedrijfsactiviteit

Als bedrijfsactiviteiten eindigen door pensioen, ziekte of overlijden van de werkgever, is het mogelijk compensatie transitievergoeding aan te vragen.

lees meer
Kijk je beschikking WhK goed na!

Nog vóór het einde van het jaar 2020 ontvang je als werkgever een brief vanuit de belastingdienst met de premie Werkhervattingskas (WhK) voor 2021. Het is aan te raden deze WhK beschikking zorgvuldig te (laten) controleren, zodat je komend jaar niet te veel premie gaat betalen!

lees meer
Reminder: eHerkenning een must!

eHerkenning: de digitale sleutel voor werkgevers. Heb jij hem al? Op HRM gebied kun je er niet meer omheen.

lees meer
WAB to do, update

Heb jij de WAB, ofwel de “Wet Arbeid in Balans” inmiddels onder controle? Het omvat voor jou als werkgever aardig wat zaken waar je op moet letten.

lees meer
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws!