Onze HR-dienstverlening breiden wij verder uit met QuatroHR. QuatroHR is een nieuw label van Hoek en Blok dat al onze expertise op het gebied van human resources combineert en geïntegreerd aanbiedt.
De media hebben het er iedere dag over, het ene incident na het andere incident wordt gemeld, maar wanneer spreken we nu eigenlijk over grensoverschrijdend gedrag?
Grensoverschrijdend gedrag is een verzamelterm voor alle vormen van gedrag waarbij de ene persoon de grenzen van een andere persoon niet respecteert. Denk aan pesterijen, agressie, discriminatie of seksuele intimidatie. Bijvoorbeeld in de vorm van ongewenste aanrakingen, omhelzingen en zoenen. Maar ook nare of flirterige opmerkingen of racistisch getinte “grapjes”. Ook online kan dit gedrag voorkomen, in de vorm van appjes of afbeeldingen.
Wetgeving
Als werkgever ben je wettelijk verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving voor je medewerkers. Dit valt daarnaast onder goed werkgeverschap. Denk daarbij aan onderwerpen als discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, pesten en werkdruk. Heb je geen beleid om te zorgen dat werknemers prettig en veilig kunnen werken? Dan ben je in overtreding volgens artikel 34 van de Arbeidsomstandighedenwet. Je kunt dan een boete krijgen. In 2022 kan die oplopen tot € 90.000.
Je bent verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving voor je werknemers. Je moet daarvoor een beleid voor psychosociale arbeidsbelasting (PSA-beleid) hebben. Ook kun je zorgen voor een veiligere werkomgeving door een gedragsprotocol op te stellen en regelmatig met je werknemers in gesprek te gaan. Dat voorkomt mogelijk ongewenst gedrag, en maakt eventueel ongewenst gedrag beter bespreekbaar. Mocht je toch een melding krijgen, begin dan met goed luisteren wat er speelt bij de melder. Ga daarna in gesprek met de mogelijke schuldige en eventueel een vertrouwenspersoon. Kom je er niet uit, dan bieden externe partijen uitkomst.
Ongewenst gedrag voorkomen
Naast je algemene PSA-beleid kun je je werkvloer op verschillende manieren veiliger maken, om zo mogelijk ongewenst gedrag te voorkomen. Bijvoorbeeld door een gedragsprotocol op te stellen, een vertrouwenspersoon aan te stellen, zelf het goede voorbeeld te geven en regelmatig met je werknemers in gesprek te gaan.
Let op je medewerkers
Let tot slot op signalen als teruggetrokkenheid of vermijdingsgedrag. Gedraagt een medewerker zich opeens anders? Bespreek het en geef de medewerker de ruimte om aan te geven als iets niet lekker loopt.
Maak dit ook een vast onderdeel tijdens terugkerende gesprekken, zoals het functioneringsgesprek.
Wij denken graag met je mee als het gaat om dit momenteel zo actuele onderwerp. Heb je vragen of wil je meer over dit onderwerp weten? Neem dan contact op met onze HR adviseurs Petra van Leenen (p.vanleenen@hoekenblok.nl) of Marian Westerbeek (m.westerbeek@imcosa.nl).
Er zijn altijd wel wet- en of regelgevingen op het gebied van personele aangelegenheden die aan het veranderen zijn. Vaak met een lange aanloop, waardoor je via het nieuws wel meekrijgt wat de beoogde veranderingen zijn.
Het is voor niemand een verrassing dat we in bizarre tijden leven. De prijzen schieten door het dak, personeel is schaars en mondiale ontwikkelingen hebben een grote invloed op ons dagelijks leven.
Wil jij maatschappelijk verantwoord ondernemen en je medewerkers iets extra’s bieden? Laat je inspireren door onderstaande praktijkvoorbeelden.
Benieuwd welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van mobiliteit en welke bij jouw bedrijf passen? We zetten de belangrijkste trends graag voor je op een rijtje.
Om de rechten van werknemers nog beter te beschermen, treedt op 1 augustus 2022 de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking.
Dat moeders na de geboorte van hun kind een tijd afwezig zijn, is inmiddels bekend. De afgelopen jaren is er ook nog een aantal wijzigingen geweest in de rechten op verlof van de partner.
Voor uitkeringen aan de medewerker heb je óf een verzekering afgesloten óf in sommige gevallen moet je de uitkering zelf betalen.
Heb jij als ondernemer het voornemen om in 2022 te investeren in de ontwikkeling van jouw medewerkers? Dat komt goed uit! Vanaf 1 maart 2022 opent er namelijk weer een nieuwe SLIM-ronde.
Inflatie, hybride werken, tekort op de arbeidsmarkt, agressief recruitment, minder betrokkenheid van onze medewerker, de achterdeur dichthouden… Bijna iedere organisatie herkent deze kreten hoogst waarschijnlijk of heeft er zelfs last van.
Vanaf augustus 2022 komt er een nieuwe ouderschapsregeling die het ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald maakt.
Bouwplaatsmedewerkers die vallen onder de cao Bouw & Infra komen mogelijk in aanmerking voor de zwaarwerkregeling. Met deze regeling kunnen zij maximaal 3 jaar eerder stoppen met werken! Hoe deze regeling verder werkt, lees je hier.
Zoals bekend heeft de werkgever een verantwoordelijkheid om te zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Vanwege COVID-19 werken veel werknemers momenteel thuis, maar ook bij een thuiswerkplek heeft de werkgever verantwoordelijkheden.
Het stimuleren van het opnemen van verlofdagen is belangrijk om een goede werk-privé balans te kunnen borgen en draagt bij aan goed werkgeverschap.
Als bedrijfsactiviteiten eindigen door pensioen, ziekte of overlijden van de werkgever, is het mogelijk compensatie transitievergoeding aan te vragen.
Nog vóór het einde van het jaar 2020 ontvang je als werkgever een brief vanuit de belastingdienst met de premie Werkhervattingskas (WhK) voor 2021. Het is aan te raden deze WhK beschikking zorgvuldig te (laten) controleren, zodat je komend jaar niet te veel premie gaat betalen!
eHerkenning: de digitale sleutel voor werkgevers. Heb jij hem al? Op HRM gebied kun je er niet meer omheen.
Heb jij de WAB, ofwel de “Wet Arbeid in Balans” inmiddels onder controle? Het omvat voor jou als werkgever aardig wat zaken waar je op moet letten.