Als je van plan bent om je bedrijf te verkopen, is het verstandig om hier tijdig op te anticiperen. Met een goed plan van aanpak kun je veel waarde toevoegen aan je bedrijf. De kans is groot dat je je bedrijf hierdoor voor een hoger bedrag kunt verkopen. Een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok kan je hierbij helpen met een advies op maat. Maar let op! Vaak kost het enkele jaren om een dergelijk traject uit te voeren. Begin dus op tijd.

De waarde van een bedrijf hangt af van een groot aantal factoren. Er is altijd sprake van een marktwerking, maar uiteindelijk ligt er altijd een bedrijfswaardering ten grondslag aan de prijs van een bedrijf. In een bedrijfswaardering wordt met name gekeken naar de toekomstige kasstromen uit de onderneming en het risicoprofiel van de onderneming. Maar ook de verkoopstrategie heeft een belangrijke invloed op de waardering van het bedrijf.

Toekomstige kasstromen

De vrije kasstromen die in de toekomst naar verwachting voortkomen uit de onderneming zijn meestal de basis van de waarde van de onderneming. Een realistische prognose is hierin dus erg belangrijk. Resultaten uit het verleden zorgen vaak voor een onderbouwing van toekomstige resultaten, maar denk hierbij bijvoorbeeld ook aan omzetcontracten. Hoe meer er contractueel is vastgelegd, hoe makkelijker het te onderbouwen is wat er in de toekomst aan kasstromen wordt verwacht. Ook kunnen de verwachte investeringen een grote rol spelen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen.

Risicoprofiel

Als de vrije kasstromen zijn bepaald, is de waarde van deze toekomstige kasstromen afhankelijk van het risicoprofiel van de onderneming. Hoe meer onzekerheid er in de kasstromen zit, hoe minder de onderneming waard is in het heden. Het loont dus om risico’s te beperken. Denk hierbij aan het binden van management of key personeel, het verkleinen van de afhankelijkheid van klanten of leveranciers en het stabiliseren van de financiële situatie van de onderneming. Deze veranderingen kosten vaak relatief veel tijd, maar kunnen erg veel bedrijfswaarde opleveren!

Verkoopstrategie

De  verkoopstrategie is ook van groot belang in het proces van waarde creatie. Heb je voor ogen om te verkopen aan een strategische koper, of wil je bijvoorbeeld verkopen aan een private equity partij? En wat vinden dergelijke kopers belangrijk als ze een onderneming overnemen?

Het verhogen van een bedrijfswaarde kan een intensief traject zijn, maar uiteindelijk kan het significant meer opleveren dan dat het kost. Benieuwd wat een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Via dit formulier vraag je vrijblijvend een gesprek aan met één van onze ervaren corporate finance adviseurs. Zij zijn er om te luisteren, met je mee te denken en je advies te geven.

Waarom wil je een bedrijfswaardering laten uitvoeren?(Vereist)
Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Julian Pieper
Mail mij
Rens Gamers
Mail mij
Ad Riebergen
Mail mij
Jan de Blok
Mail mij
Hoe wordt de waarde van mijn bedrijf bepaald?
Wij staan voor je klaar
Wat is een due diligence onderzoek?
Wij staan voor je klaar
Wat komt er allemaal kijken bij een fusie met een ander bedrijf?
Wij staan voor je klaar
19 oktober 2022 – Ondernemerscollege Wat is mijn bedrijf waard?

Altijd al benieuwd geweest naar de waarde van je bedrijf? Tijdens dit ondernemerscollege nemen we je mee in de wereld van bedrijfswaardering.

lees meer
Een due diligence onderzoek, wat is dat nu precies?

Een due diligence onderzoek wordt ook wel een boekenonderzoek genoemd. Dit doet vermoeden dat er alleen naar de financiële gegevens van de onderneming wordt gekeken. Hoewel dit een belangrijk onderdeel is, wordt er in een due diligence onderzoek naar veel meer aspecten gekeken.

lees meer
Is de huidige rentestijging duurzaam of niet?

Aan de rente op de spaarrekeningen is het (nog) niet af te lezen, maar door de vrees voor inflatie is de renteontwikkeling omgeslagen.

lees meer
Klantverhaal: Demi Containers
Nadat Frans van Zomeren ruim 25 jaar geleden zijn eigen bedrijf begon, kwam hij al snel in contact met Jan de Blok voor de administratie. Een kwart eeuw later is het diezelfde Jan de Blok die Van Zomeren bijstaat bij de verkoop van de onderneming.
lees meer
Klantverhaal: YOS Bottle
Rotterdammer Joop Opmeer wilde van start-up naar scale-up en meldde zich aan bij de Dragons’ Den met zijn YOS Bottle. Een goed verhaal later had hij Michel Perridon aan boord als investeerder. “Maar toen begon het eigenlijk pas echt.”
lees meer
Contact
Meer informatie?

Laat jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.