Bij de verkoop van een bedrijf speelt de prijs vaak een centrale rol in de onderhandelingen. Hoe maak je een weloverwogen keuze? In dit artikel zullen we vier belangrijke aspecten van de verkoopvoorwaarden belichten die van invloed kunnen zijn op je beslissing.
Als je van plan bent om je bedrijf te verkopen, is het verstandig om hier tijdig op te anticiperen. Met een goed plan van aanpak kun je veel waarde toevoegen aan je bedrijf. De kans is groot dat je je bedrijf hierdoor voor een hoger bedrag kunt verkopen. Een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok kan je hierbij helpen met een advies op maat. Maar let op! Vaak kost het enkele jaren om een dergelijk traject uit te voeren. Begin dus op tijd.
De waarde van een bedrijf hangt af van een groot aantal factoren. Er is altijd sprake van een marktwerking, maar uiteindelijk ligt er altijd een bedrijfswaardering ten grondslag aan de prijs van een bedrijf. In een bedrijfswaardering wordt met name gekeken naar de toekomstige kasstromen uit de onderneming en het risicoprofiel van de onderneming. Maar ook de verkoopstrategie heeft een belangrijke invloed op de waardering van het bedrijf.
Toekomstige kasstromen
De vrije kasstromen die in de toekomst naar verwachting voortkomen uit de onderneming zijn meestal de basis van de waarde van de onderneming. Een realistische prognose is hierin dus erg belangrijk. Resultaten uit het verleden zorgen vaak voor een onderbouwing van toekomstige resultaten, maar denk hierbij bijvoorbeeld ook aan omzetcontracten. Hoe meer er contractueel is vastgelegd, hoe makkelijker het te onderbouwen is wat er in de toekomst aan kasstromen wordt verwacht. Ook kunnen de verwachte investeringen een grote rol spelen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen.
Risicoprofiel
Als de vrije kasstromen zijn bepaald, is de waarde van deze toekomstige kasstromen afhankelijk van het risicoprofiel van de onderneming. Hoe meer onzekerheid er in de kasstromen zit, hoe minder de onderneming waard is in het heden. Het loont dus om risico’s te beperken. Denk hierbij aan het binden van management of key personeel, het verkleinen van de afhankelijkheid van klanten of leveranciers en het stabiliseren van de financiële situatie van de onderneming. Deze veranderingen kosten vaak relatief veel tijd, maar kunnen erg veel bedrijfswaarde opleveren!
Verkoopstrategie
De verkoopstrategie is ook van groot belang in het proces van waarde creatie. Heb je voor ogen om te verkopen aan een strategische koper, of wil je bijvoorbeeld verkopen aan een private equity partij? En wat vinden dergelijke kopers belangrijk als ze een onderneming overnemen?
Het verhogen van een bedrijfswaarde kan een intensief traject zijn, maar uiteindelijk kan het significant meer opleveren dan dat het kost. Benieuwd wat een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!
Onze whitepaper geeft antwoord
Er zijn verschillende manieren om de waarde van een bedrijf te berekenen. Als je op internet gaat zoeken zie je door de bomen het bos niet meer. We nemen je in deze whitepaper mee in de overwegingen die je kunt maken om tot een passende bedrijfswaardering te komen. Daarnaast zijn er tien factoren opgenomen die de waarde van een bedrijf kunnen verhogen.