Als je van plan bent om je bedrijf te verkopen, is het verstandig om hier tijdig op te anticiperen. Met een goed plan van aanpak kun je veel waarde toevoegen aan je bedrijf. De kans is groot dat je je bedrijf hierdoor voor een hoger bedrag kunt verkopen. Een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok kan je hierbij helpen met een advies op maat. Maar let op! Vaak kost het enkele jaren om een dergelijk traject uit te voeren. Begin dus op tijd.

De waarde van een bedrijf hangt af van een groot aantal factoren. Er is altijd sprake van een marktwerking, maar uiteindelijk ligt er altijd een bedrijfswaardering ten grondslag aan de prijs van een bedrijf. In een bedrijfswaardering wordt met name gekeken naar de toekomstige kasstromen uit de onderneming en het risicoprofiel van de onderneming. Maar ook de verkoopstrategie heeft een belangrijke invloed op de waardering van het bedrijf.

Toekomstige kasstromen

De vrije kasstromen die in de toekomst naar verwachting voortkomen uit de onderneming zijn meestal de basis van de waarde van de onderneming. Een realistische prognose is hierin dus erg belangrijk. Resultaten uit het verleden zorgen vaak voor een onderbouwing van toekomstige resultaten, maar denk hierbij bijvoorbeeld ook aan omzetcontracten. Hoe meer er contractueel is vastgelegd, hoe makkelijker het te onderbouwen is wat er in de toekomst aan kasstromen wordt verwacht. Ook kunnen de verwachte investeringen een grote rol spelen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen.

Risicoprofiel

Als de vrije kasstromen zijn bepaald, is de waarde van deze toekomstige kasstromen afhankelijk van het risicoprofiel van de onderneming. Hoe meer onzekerheid er in de kasstromen zit, hoe minder de onderneming waard is in het heden. Het loont dus om risico’s te beperken. Denk hierbij aan het binden van management of key personeel, het verkleinen van de afhankelijkheid van klanten of leveranciers en het stabiliseren van de financiële situatie van de onderneming. Deze veranderingen kosten vaak relatief veel tijd, maar kunnen erg veel bedrijfswaarde opleveren!

Verkoopstrategie

De  verkoopstrategie is ook van groot belang in het proces van waarde creatie. Heb je voor ogen om te verkopen aan een strategische koper, of wil je bijvoorbeeld verkopen aan een private equity partij? En wat vinden dergelijke kopers belangrijk als ze een onderneming overnemen?

Het verhogen van een bedrijfswaarde kan een intensief traject zijn, maar uiteindelijk kan het significant meer opleveren dan dat het kost. Benieuwd wat een bedrijfsadviseur van Hoek en Blok voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Onze whitepaper geeft antwoord

Er zijn verschillende manieren om de waarde van een bedrijf te berekenen. Als je op internet gaat zoeken zie je door de bomen het bos niet meer. We nemen je in deze whitepaper mee in de overwegingen die je kunt maken om tot een passende bedrijfswaardering te komen. Daarnaast zijn er tien factoren opgenomen die de waarde van een bedrijf kunnen verhogen.

Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Julian Pieper
Mail mij
Rens Gamers
Mail mij
Ad Riebergen
Mail mij
Jan de Blok
Mail mij
Hoe wordt de waarde van mijn bedrijf bepaald?
Wij staan voor je klaar
Wat is een due diligence onderzoek?
Wij staan voor je klaar
Wat komt er allemaal kijken bij een fusie met een ander bedrijf?
Wij staan voor je klaar
Ontwikkelingen overnamemarkt

Het aantal transacties op de overnamemarkt zien we stevig groeien. Dit wordt bevestigd door de overnamebarometer die recent is gepubliceerd door Dealsuite, een platform voor overnameprofessionals waar we als Hoek en Blok bij zijn aangesloten.

lees meer
2023 afgesloten? Tijd om weer vooruit te kijken!

Na de afsluiting van het jaar 2023 is het belangrijk om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat de toekomst kan gaan brengen. Wij willen je drie tips geven vanuit een aantal van onze disciplines.

lees meer
Waarom een goede exit-strategie zo belangrijk is

Iedere ondernemer weet dat het starten van een bedrijf niet eenvoudig is. Het overdragen van een eigen onderneming, na het jarenlang zorgvuldig opbouwen en realisatie van een mooie groei, is minstens zo’n grote uitdaging.

lees meer
Klantverhaal: Demi Containers
Nadat Frans van Zomeren ruim 25 jaar geleden zijn eigen bedrijf begon, kwam hij al snel in contact met Jan de Blok voor de administratie. Een kwart eeuw later is het diezelfde Jan de Blok die Van Zomeren bijstaat bij de verkoop van de onderneming.
lees meer
Klantverhaal: YOS Bottle
Rotterdammer Joop Opmeer wilde van start-up naar scale-up en meldde zich aan bij de Dragons’ Den met zijn YOS Bottle. Een goed verhaal later had hij Michel Perridon aan boord als investeerder. “Maar toen begon het eigenlijk pas echt.”
lees meer
Contact
Meer informatie?

Laat jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.