Bij de verkoop van een bedrijf speelt de prijs vaak een centrale rol in de onderhandelingen. Hoe maak je een weloverwogen keuze? In dit artikel zullen we vier belangrijke aspecten van de verkoopvoorwaarden belichten die van invloed kunnen zijn op je beslissing.
Grofweg formuleer je in de strategie wat jouw plan is om je doelstellingen met het bedrijf te verwezenlijken. Dan moet je natuurlijk wel weten wat die doelen zijn.
Daarom begin je met een visie. Hoe ziet de toekomst op de markt(en) waar je actief bent er op de langere termijn uit? Wat zijn de ontwikkelingen? Is er sprake van belangrijke innovaties? Gaat er wet- en regelgeving veranderen waardoor de omstandigheden veranderen? Of hangt er wellicht disruptie in de lucht, die de hele sector op z’n kop zet?
Heb je dat in kaart gebracht, dan formuleer je jouw missie. Wat wil je met bedrijf bereiken? Het heeft dan niet zo veel zin om in algemeenheden als ‘goede kwaliteit leveren’, ‘tevreden klanten’ of ‘veel winst maken’ te blijven hangen. Het gaat erom dat je nadenkt over de positie die je in de markt wilt bekleden… innovator, marktleider, geografische spreiding, uitdager, kwaliteitsleider, de goedkoopste oplossing, et cetera.
Purpose
Tegenwoordig formuleren bedrijven daar dan ook nog een ‘purpose’ bij. Dat gaat dus verder dan wat je als toegevoegde waarde voor jouw klanten wilt leveren. Het geeft aan wat je als onderneming wilt bijdragen aan de maatschappij en hoe je daarin alle stakeholders betrekt. Kort gezegd: waartoe is jouw bedrijf op aard en wat voegt het toe?
Hoe bereik je de strategische doelen die je in de missie en purpose hebt vastgelegd? Dat beschrijf je in de strategie. Dat wordt dus de route er naartoe; de weg naar jouw succes. Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Concreet en behapbaar, zodat het focus en structuur geeft.
Van strategische doelen naar concrete actie
Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken. Je kunt niet alles tegelijk doen, dus moet je prioriteiten stellen. Onder een strategisch bedrijfsplan vallen vaak deelplannen op het gebied van verkoop, marketing, personeel, ICT en andere afdelingen. Je wilt dat al die plannen toewerken naar hetzelfde doel. Dat is een doorlopend proces. De markt verandert, de klantbehoefte verandert: je moet in beweging blijven. Hoek en Blok helpt je om strategische doelen te formuleren en tot een concreet actieplan te komen.