Als hulpmiddel bij het formuleren van strategische doelen en/of het opstellen van een strategie of ondernemingsplan wordt vaak de SWOT-analyse gebruikt. Het is een breed toegepaste planningstechniek, waarbij het acroniem staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats, oftewel sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen.

Wij helpen je graag bij het opstellen van een SWOT-analyse waar je daadwerkelijk iets mee kunt in je (marketing)strategie. Het idee is om de onderdelen van de SWOT systematisch te analyseren om de toekomstmogelijkheden van jouw onderneming inzichtelijk te maken en kansrijke doelen te stellen.

OT uit SWOT 

Doorgaans wordt begonnen met het OT-deel van de analyse. Hier gaat het namelijk om het externe deel: de ‘buitenwereld’. Kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) zijn geen organisatie-eigenschappen, maar ontwikkelingen die zich in de omgeving van jouw bedrijf voordoen en invloed hebben op waar jij mee bezig bent. Het kan dan gaan om innovatie, wet- en regelgeving die wijzigt, klantbehoeften die zich ontwikkelen of wat je van (nieuwe) concurrenten kunt verwachten.

SW uit SWOT 

Het SW-deel betreft de analyse van de interne eigenschappen van jouw bedrijf. Waar ben je goed in (sterkten/strenghts) en waar scoor je (veel) minder (zwakten/weaknesses). Vanzelfsprekend heb je op de interne eigenschappen veel meer invloed dan de externe omstandigheden waar je mee geconfronteerd wordt. Wat wel van belang is, is dat sterkten als dusdanig benoemd worden als ze ook echt een onderscheidend voordeel opleveren ten opzichte van de concurrentie. In omgekeerde zin geldt dat ook voor de zwakten.

Issues 

Door de vier kwadranten uit de SWOT-analyse tegen elkaar af te zetten, ontstaat een lijst van aandachtspunten. Deze kunnen zowel positief als negatief zijn en worden aangeduid met ‘issues’. Vandaar dat de SWOT-analyse ook wel als SWOTI-analyse door het leven gaat. Hoe dan ook, kun je wat met die issues. Ze geven richting aan waar je je op zou moeten focussen en kunnen bijvoorbeeld in actieplannen concreet worden uitgewerkt.

Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Ad Riebergen
Mail mij
Julian Pieper
Mail mij
Rens Gamers
Mail mij
Jan de Blok
Mail mij
Wat is een SWOT-analyse?
Wij staan voor je klaar
Hoe maak ik strategische keuzes?
Wij staan voor je klaar
Hoe stel ik strategische doelen en een actieplan op?
Wij staan voor je klaar
Waar vind ik een sparringpartner als MKB-ondernemer?
Wij staan voor je klaar
Contact
Meer informatie?

Laat jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.