Een plan voor duurzaamheid is tegenwoordig onmisbaar voor mkb-bedrijven. Niet alleen zijn klanten, opdrachtgevers en financiers geïnteresseerd in hoe duurzaam je werkt, ook de wetgeving wordt steeds strenger. Maar waar start je?

Deze tips kunnen je helpen bij het maken en uitvoeren van je eigen plan:

1. Focus en ambitie

Breng in kaart wat voor je bedrijf de meest belangrijke thema’s zijn om mee aan de slag te gaan. Waar heeft jouw bedrijf grote impact op duurzaamheid? Wat zijn grote uitdagingen in je sector? En wat zijn de duurzaamheidsrisico’s of -kansen voor je bedrijf. Kijk breder dan klimaat en milieu en denk ook aan sociale kwesties en thema’s rondom ethisch zakendoen, zoals diversiteit, duurzame inkoop en arbeidsomstandigheden.

Bedenk ook wat je ambities zijn. Wil je voorop lopen of doe je alleen het minimale? Op welke vlakken wil je de positieve impact van je bedrijf vergroten of juist de negatieve impact verkleinen? Bepaal je eigen focus, ambitie en tempo.

2. Duurzame doelen stellen en acties bepalen

Een plan voor verduurzaming wordt tastbaar als je doelen stelt. Wees selectief, hoe meer doelen je stelt, hoe meer je je aandacht moet spreiden. Niet alles kan tegelijk. Betrek je medewerkers bij het bedenken van acties, bijvoorbeeld met een brainstorm. Dit vergroot het draagvlak voor je plan.

3. Acties uitvoeren: samen aan de slag

Maak verduurzaming tot een vast agendapunt binnen je bedrijf en maak de duurzame ambities van en voor iedereen. Maak ieders verantwoordelijkheid helder, wat gebeurt er als doelen wel of niet worden gehaald? Zo kan iedereen een eigen concrete bijdrage leveren.

4. Voortgang meten en monitoren

Meten is weten. Welke data heb je nodig om je voortgang goed in de gaten te houden en te sturen? Probeer te werken met gegevens die je al hebt of makkelijk kunt verzamelen, om te voorkomen dat meer energie gaat zitten in dataregistratie dan in de duurzame acties zelf.

Je voortgang visueel in beeld brengen helpt. En let op: alleen groene scores zijn saai, dan waren je doelen waarschijnlijk niet ambitieus genoeg. Tegelijkertijd geldt: alleen oranje en rood is demotiverend, onderzoek waar dat aan ligt. Klopt je doelstelling of het meetpunt wel?

5. Communiceren

Natuurlijk wil je na dit alles met anderen delen waar je mee bezig bent. Door te communiceren over de voor jouw bedrijf belangrijke onderwerpen, de doelen die je hebt gesteld en je voortgang, kan je de buitenwereld deelgenoot maken. Ook hier geldt: niet alles hoeft groen te scoren. Betrouwbare communicatie laat naast waar het goed gaat, ook zien waar het lastig is. En dat is oké!

Meer weten? Kom naar het ondernemerscollege: aan de slag met duurzaamheid op 11 april In de Houtzagerij in Hardinxveld-Giessendam. Of neem contact op met één van onze duurzaamheidsadviseurs om eens de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Vragen?

Neem contact op met één van onze specialisten.

Lenny van Oeveren
Mail mij
Rachelle Weeda
Mail mij
Duurzaamheid? Hoezo?

De laatste weken in het nieuws: ‘Nederlandse economie blijft achter op gebied van duurzaamheid’ en ‘Duurzaamheidsrapportage niet op het netvlies bij mkb’. Vraag jij je bij het lezen van dit soort koppen wel eens af of je misschien iets over het hoofd ziet?

lees meer
Duurzaamheid; je accountant als sparringpartner

Toekomstbestendig ondernemen en daarover rapporteren: urgent én belangrijk. Maar voor veel bedrijven ook: onbekend terrein, complex en tijdrovend. Hoe pak je dat aan? Spar er eens over met jouw accountant of adviseur van Hoek en Blok!

lees meer
Ondernemerscollege Aan de slag met duurzaamheid – 11 april 2024

Je wordt bijgepraat over de wijzigingen in de wet- en regelgeving. Je krijgt concrete tips en handvaten om de duurzame transformatie te starten van jouw bedrijf.

lees meer
Verander vandaag voor een groenere toekomst

We hebben recent een pagina over onze dienstverlening op het gebied van duurzaamheid gelanceerd die je uitdaagt om na te denken over de verplichtingen op het gebied van duurzaamheidrapportage (CSRD) en een groenere toekomst.

lees meer
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws!